Köpvillkor
Allmänna villkor
Vasaloppet
Uppdaterad: 2021-12-09
Vänligen läs dessa Allmänna villkor noggrant innan du använder webbplatsen https://butik.vasaloppet.se eller beställer några produkter via Webbplatsen.
Produkterna som marknadsförs och säljs via Webbplatsen säljs av Vasaloppet Marknads AB, 556299-8392, adress Vasaloppet hus, 792 32 Mora.
Produkterna som marknadsförs och säljs via Webbplatsen
För information gällande beställningar, leveranser och övriga frågor, vänligen kontakta Vasaloppets kundservice via ehandel@vasaloppet.se.
1. Generellt
1.1 Vi marknadsför och säljer endast produkter till konsumenter för privata ändamål och inte för kommersiella ändamål.
1.2 För att beställa produkter via Webbplatsen måste du minst vara arton (18) år eller ha din förmyndares samtycke.
1.3 Vasaloppet förbehåller sig rätten att neka beställningar från andra än Kunder och beställningar som inte är förenliga med Villkoren.
1.4 Du förstår och accepterar att produktbilder och produktbeskrivningar som används på Webbplatsen tillhandahålls i informationssyfte och inte nödvändigtvis är representativa för samtliga produktegenskaper. Därutöver kan färger och storlekar upplevas olika på grund av de skärmar, den hårdvara och den mjukvara (inklusive dessas inställningar) som används av Kunden.
1.5 Avtal mellan Vasaloppet och Kunden anses slutet när Vasaloppet godkänner Kundens beställning. Om Vasaloppet inte godkänner en beställning kommer Vasaloppet meddela Kunden utan dröjsmål.
1.6 Genom att beställa produkter via Webbplatsen bekräftar du härmed att du har förstår, accepterar och följer dessa Villkor samt att du har förstått all information som lämnats under beställningsprocessen.
2. Beställning av produkter
2.1 Vasaloppet säljer de produkter som visas på Webbplatsen vid tidpunkten då varje beställning läggs av en Kund.
2.2 Produkter kan beställas genom att fullgöra beställningsprocessen på Webbplatsen. När beställningsprocessen fullgjorts kommer vi bekräfta att beställningen har mottagits genom att skicka en orderbekräftelse till den e-postdress som angivits av Kunden. Orderbekräftelsen innehåller en specifikation avseende de produkter som har beställts, information avseende pris, betalningsvillkor, returpolicy, leveranskostnader samt en sammanfattning av Kundens ångerrätt.
2.3 Om du upptäcker någon felaktighet i Orderbekräftelsen måste du meddela oss utan oskäligt dröjsmål.
2.4 Vi kommer inte behandla felaktiga eller bristfälliga beställningar eller beställningar avseende produkter som inte längre är tillgängliga. Om vi inte behandlar en beställning kommer vi meddela dig via e-post samt förklara anledningen till varför vi inte kommer behandla din beställning. Om beställningen har lagts och betalning redan har erlagts kommer vi återbetala det belopp som betalats för produkterna, utan oskäligt dröjsmål.
2.5 Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket får du betala kostnaderna för frakt. Tänk på att du måste hämta ditt paket inom 14 dagar på ditt utlämningsställe.
3. Pris och betalning
3.1 Alla priser på Webbplatsen anges inklusive moms och andra tillämpliga skatter.
3.2 Eventuellt tillkommande kostnader, t.ex. leveranskostnader, kommer tydligt anges innan du beställer några produkter.
3.3 Betalning av beställda produkter kan ske via något av de betalningsalternativ som erbjuds på Webbplatsen.
3.4 Vänligen notera att de betalningsalternativ som erbjuds på Webbplatsen tillhandahålls av Swedbank Pay och att användning av dessa betaltjänster regleras av deras villkor.
Vänligen säkerställ att du förstår och accepterar alla tillämpliga villkor för användning av den valda betaltjänsten innan köp. Via Swedbank Pay kan du välja att betala via Swish, faktura, kort eller kredit. Vänligen besök https://www.swedbankpay.se/avtal-och-blanketter/vara-avtal-for-konsumenter för ytterligare information.
3.5 Priset för produkterna samt tillämpliga leveranskostnader (som anges vid beställningen) kommer dras via den valda betaltjänsten när produkterna skickas.
4. Leveranser
4.1 Beställda produkter kommer levereras till den adress som uppgivits av Kunden vid beställningen. För mer information avseende leveranser, vänligen kontakta vår kundtjänst på ehandel@vasaloppet.se.
4.2 Vänligen notera att eventuellt förekommande leveransdatum på Webbplatsen är uppskattade.
4.3 För leverans till paketombud inom Sverige tillkommer en fraktavgift.
4.4 Vid mottagande av produkterna ska du säkerställa att:
a) produkternas antal och egenskaper överensstämmer med information på leveransbekräftelse; och
b) förpackningen är intakt, oförändrad och varken skadad eller våt.
4.5 Om du upptäcker någon skada på förpackningen eller produkterna samt brister i antal eller övriga delar i leveransbekräftelsen ska du meddela oss via ehandel@vasaloppet.se samt rapportera upptäckta skador och brister till transportbolaget.
5. Lagstadgad Ångerrätt
5.1 Vänligen notera att du har en lagstadgad rätt att ångra ditt köp av beställda produkter inom fjorton (14) dagar från leveransen av produkterna.
5.2 Ångerrätten kan utnyttjas genom att fylla i retursedeln som tillhandahålls på via Vasaloppets kundtjänst.
5.3 Om du utnyttjar din ångerrätt ska du skicka tillbaka varorna till oss inom fjorton (14) dagar från det datum du meddelade oss att du ville utnyttja din ångerrätt.
5.4 Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för följande produkter eller tjänster:
a) Produkter som tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägling;
b) Produkter som snabbt kan försämras eller bli för gammal, t.ex. livsmedel; eller hygienartiklar
5.5 Returnerade produkter ska returnerats tillsammans med sin originalförpackning (inklusive förpackningsmaterial och dokumentation, tillbehör, märkning, etc). Vänligen notera att du ansvarar för att ersätta Vasaloppet för en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, inklusive värdeminskning för att varan har använts, slitits eller skadats.
5.6 Om du utnyttjar din ångerrätt kommer vi återbetala det belopp som betalats för produkterna inom så fort vi har möjlighet. Vänligen notera att vi kan avvakta med återbetalningen till dess att de returnerade produkterna har erhållits av oss eller till det datum då du visat att produkterna har sänts tillbaka, beroende på vilket datum som inträffar först.
5.7 Om inte annat överenskommits kommer återbetalning ske via det betalningsmedel som valts för att betala för produkterna. Det tillkommer ingen kostnad för returen.
5.8 När Vasaloppet har tagit emot de returnerade produkterna kommer dessa att kontrolleras. Om vi anser att de returnerade varorna ej omfattas av ångerrätten kommer vi att kontakta dig för vidare dialog.
Observera att beloppet som återbetalas motsvarar produkternas värde och inte eventuella fraktkostnader.
5.9 Om ångerrättsfristen har löpt ut kommer vi återsända de betalade produkterna och fakturera tillämpliga leveranskostnader samt (om beloppet återbetalts) priset för produkterna.
6. Felaktiga produkter
6.1 Tvingande konsumenträttsliga regler gäller för beställningar via Webbplatsen. Beroende på omständigheterna kan du därmed ha rätt att returnera felaktiga produkter och begära att sådana produkter repareras, ersätts eller att betalda belopp återbetalas. Du kan även ha rätt att häva avtalet, kräva prisavdrag samt kräva skadestånd för eventuella skador.
6.2 Vänligen notera att du behöver reklamera inom skälig tid från det datum du upptäckt felet samt senast tre (3) år efter det datum du erhöll produkten. Vi rekommenderar dock att du meddelar oss om fel så snart som möjligt och inom två (2) månader från det datum du upptäckte felet.
6.3 För att möjliggöra vår utredning av felet kan vi begära att du beskriver felet och hur det uppkommit. Vi kan även be dig tillhandahålla visuell bevisning i form av bilder eller videor som visar felet.
6.4 Om du måste returnera felaktiga produkter kommer vi tillhandahålla en returblankett med förbetalt porto som ska användas när du returnerar de felaktiga produkterna. Om vår utredning visar att produkten var felaktig kommer vi ersätta dig för skäliga fraktkostnader och utlägg för returen av produkterna.
6.5 Om du begär att en produkt som inte är felaktig ska repareras, ersättas eller att betalda belopp ska återbetalas och vi kommer fram till att produkten har:
a) använts på ett felaktigt vis eller har utsatts för försummelse, felaktig eller otillräcklig vård, slarv, skada eller onormala förhållanden;
b) varit involverad i en olycka eller skadats på grund av ett felaktigt försök att modifiera eller reparera densamma.
c) använts i strid med tillämpliga manualer eller instruktioner för produkten; eller
d) försämrats genom normalt slitage efter vår leverans.
kan vi (efter vårt eget fria val) välja att inte reparera, ersätta eller återbetala betalda belopp samt begära att du betalar för skäliga leveranskostnader och servicekostnader samt dra dessa belopp från den betaltjänst du valde när du gjorde din beställning.
7. Personuppgifter
7.1 Du bekräftar härmed att du har erhållit information avseende vår behandling av dina personuppgifter som finns tillgängliga på: https://www.vasaloppet.se/datapolicy
8. Ändringar
8.1 Dessa Villkor kan ändras från tid till annan med hänvisning till exempelvis ändrad lagstiftning eller andra skäl. Nya Villkor kommer gälla från det datum de publiceras på Webbplatsen.
8.2 Ändringar av villkor påverkar inte beställningar som godkänts av oss innan de nya villkoren trädde i kraft.
8.3 Vänligen notera att vi inte förbinder oss att spara äldre versioner av dessa Villkor. Vi rekommenderar därför att du sparar och skriver ut en kopia av dessa Villkor vid varje beställning via Webbplatsen.
9. Tillämplig lag och tvister
9.1 Om du är missnöjd med Tjänsten rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice via ehandel@vasaloppet.se.
9.2 Svensk lag ska tillämpas för dessa Villkor.
9.3 Tvist med anledning av din användning av Webbplatsen eller produkter som har beställts med hänvisning till dessa Villkor ska avgöras av svensk domstol.
9.4 Som konsument har du även rätt att få tvist med anledning av Villkoren prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Relevant nämnd för alternativ tvistelösning är:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se
9.5 EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken http://ec.europa.eu/consumers/odr/
9.6 Punkterna 9.4 och 9.5 ska inte tillämpas i den utsträckning tvingande lagstiftning i det land där du är bosatt uppställer krav på att ett annat lands lagstiftning eller domsrätt ska tillämpas på dessa Villkor.